zondag 7 februari 2010

Wijzer worden

Hoe kom je erachter hoe een houten boot gebouwd moet worden?
Te beginnen met internet... hiernaast staan een aantal links naar relevante sites waar ik wijzer van werd.
Er blijkt heimelijk toch het nodige gebouwd te worden aan houten boten in Nederland, hoewel ik zelf geen mensen ken die ook boten bouwen.
In Engelstalige landen en Frankrijk zit toch veel meer houten boten cultuur dan in Nederland, zo lijkt het.
Kijk op een plas of binnenwater in Nederland, dan is het toch heel veel plastic wat je tegenkomt. Een houten boot zien langskomen is al leuk, maar er een met klassieke lijnen, is een ander. Dan overkomt je eenzelfde sensatie als het op de weg tegenkomen van een oldtimer.

Via Bol.com zijn veel boeken te krijgen over botenbouw.
Ik heb gaandeweg het volgende aangeschaft:

How To Build a Boat; John Teale (Op de Hiswa gekocht)

Hierin wordt uitgelegd hoe het ontwerpproces van een 6 meter lange zeilboot verloopt. Vanaf een eigen schets een rompvorm die je zelf mooi vindt wordt je stap voor stap door het ontwerpproces geleid. Dus schets een boot, dan is stap 2 het bepalen van het vrijboord en het verloop van de zeeg van voor naar achteren. Hierbij kun je gebruik maken van grafieken met verhoudingen tussen vrijboord en waterlijnlengte, en vervolgens wordt de breedte in stap 3 bepaald, ondersteund door een grafiek met het verband tussen waterlijn en breedte van verschillende typen boten.
Wat in mijn ogen niet sterk wordt uitgelegd is het hoe je de werktekeningen moet maken. Maar op de Klassieke Schepen beurs (2008) kwam ik het volgende gestencilde en geringbande boekje tegen:

Lofting Manual; Barry Thomas/Chris Rawlings (Mystic Seaport Boatshop) (Beurs Klassieke Schepen)


Als je wilt weten hoe loften werkt, dan is dit prima leesvoer. Overzichtelijker kan het niet gebracht worden. Met net zoveel tekeningen als tekst worden romptekeningen uit de doeken gedaan. Ik heb het uiteindelijk niet gebruikt. Loften blijkt het een op een uitwerken van een romptekening op een vloer te zijn. De afmetingen van de onderdelen van de romp kunnen hier dan vanaf gehaald worden. Toevallig zag ik laatst een een aflevering van de oude Nederlandse scheepsbouw op Nostalgie-net. En daar werden complete schotten en plaatwerk van (stalen) vrachtschepen uitgetekend op hele grote vloeren. Op die manier een boot uitwerken gaan we in dit tijdperk dus niet doen, daar heb ik de ruimte niet voor.
Uit dit boekje heb ik wel een goede werktip geleerd over het werken met "Tick-sticks". Daarover later meer.
Alleen waar "diagonals" voor bedoeld zijn, is mij nog niet duidelijk...


Clinker Plywood Boatbuilding Manual; Iain Oughtred (Bol.com)

Dit boek mag op dit gebied wel een standaardwerk genoemd worden.
Als je aan een dergelijke hobby begint mag dit boek zeker niet ontbreken. Al lezende en vooral kijkende bouwt de boot zich vanzelf!









Building Catherine; Richard Kolin (Bol.com)

Ook dit boek mag niet ontbreken, zeker als je een overnaadse boot gaat maken.
Er wordt slechts een boot behandeld, waarbij de kleinste details niet vergeten worden. Wat mij deed besluiten dit boek te kopen was de manier waarop het beplanken van de romp werd toegelicht. De illustraties zijn onovertroffen!







The Working Guide to Traditional Small-Boat Sails; David L. Nicols (Bol.com)

Uiteindelijk zullen er toch zeilen op moeten, dus moet je weten welke smaken er zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten